Pełne zadowolenie z żeglugi łodzią motorową daje sprzęt dostosowany do wymagań żeglarza. Przy wyborze sprzętu trzeba jednak zdecydować się, do jakiego celu ma służyć, gdyż uniwersalnej łodzi zbudować nie można. Koszty eksploatacji również muszą być brane w rachubę. Wybór łodzi jest więc czynnością ważną.
Najtańszy do nabycia i w eksploatacji jest kajak z silnikiem bocznym. W średniej wielkości kajaku z silnikiem mogą pływać 2 osoby plus 100 kg bagażu. Prędkość nie przekracza średnio 10 km/godz. Można nim odbywać dość dalekie rejsy, trzeba być jednak przygotowanym na pewne niewygody i na to, że żegluga ta wymaga dobrej kondycji. Zaletą kajaka jest możność pływania po dzikich szlakach, małych, płytkich rzeczkach, a przy pokonywaniu przeszkód prowadzenia go wiosłem, a nawet przenoszenia brzegiem.
Przewóz kajaka samochodem lub pociągiem jest dość łatwy, nie wymagający specjalnych środków transportu. Można go także przewozić jako bagaż przy bilecie w pociągu osobowym.
Kajak składany posiada dodatkowe zalety transportowe drogą lądową. Składa się on z drewnianego szkieletu rozbieralnego i z poszycia gumowego zbrojonego tkaniną. Kajak składany po zdemontowaniu mieści się w dwóch plecakach. Można go więc przewozić nawet komunikacją autobusową lub w samochodzie osobowym. Napędzany silnikiem bocznym pływa sprawnie oraz ma możliwość napędu małym żaglem pomocniczym. Spełnia więc rolę łodzi wiosłowej, żaglowej i motorowej. Przechowywać go można nawet w mieszkaniu. Wadą kajaka składanego jest dość uciążliwe montowanie i demontowanie.
Stosunkowo tanim i dość łatwo dostępnym sprzętem jest łódź pychowa, zbudowana z desek z silnikiem przyczepnym bocznym lub tylnym o mocy najwyżej do 10 KM. Prędkość łodzi niewiele przekracza 10 km/godz. i stosunkowo wygodnie mogą nią pływać 4 osoby i 200 kg bagażu. Pychówką można pływać po płytkich wodach, gdyż zanurzenie ma niewielkie, łatwo ją prowadzić wiosłami i „na pych”, co ma duże znaczenie na płyciznach i zarośniętych wodach. Przenoszenie a właściwie przewlekanie lądem koło zapór jest kłopotliwe, a transport lądem z uwagi na długość łodzi (6-8 m) wymaga specjalnych środków np. przyczep.
Łódź pychową prowadzi się rumplem silnika, co jest dość niewygodne, a na dłuższych trasach męczy. Na dużej fali łódź zachowuje się dość dobrze, ma jednak wady otwartej łodzi bezpokładowej. Można na niej tylko założyć specjalnie dopasowany namiot postojowy i układać miejsca sypialne.
Łódź pychowa nadaje się w zasadzie do turystyki, a najlepiej dla amatorów wędkarstwa, używają jej też strażnicy wodni. Ostatnio stocznie produkują łodzie pychowe z tworzyw sztucznych, które wykazują jeszcze lepsze zalety nautyczne niż drewniane.